Podstawy filmu i fotografii (w tym ciemnia)
W pracowni fotografii młodzież poznaje medium jakim jest fotografia. Zapoznaje się
z technologią, obsługą sprzętu, pracą w studio i w plenerze. Do dyspozycji uczniów jest wysokiej jakości sprzęt w postaci lustrzanek cyfrowych z szeroką gamą obiektywów, studio flash`owe, stół bezcieniowy, namiot bezcieniowy itd. Szkoła dysponuje również w pełni wyposażoną ciemnią dla sympatyków tradycyjnych technik fotograficznych.
Na zajęciach uczeń zapoznaje się z zasadami działania sprzętu, uczy się doboru oświetlenia, długości ogniskowej, głębi ostrości, perspektywy oraz kadru. Wszystko po to, aby swobodnie korzystać z medium jakim jest fotografia. Wysiłki te mają na celu pozwolić przyszłemu artyście swobodnie materializować obrazy powstałe w jego wyobraźni. Młodzież uczy się traktować fotografię podobnie do innych mediów t.j. grafika, rysunek, malarstwo. Na zajęciach uczymy się wykorzystywać fotografię do świadomego tworzenia. Na naszych zajęciach kładziemy szczególny nacisk na kreatywne myślenie i działanie oraz wyrażanie własnych poglądów artystycznych.
Szkoła kładzie duży nacisk na fotografię cyfrową.
Dzięki rozwojowi technologii jest to najszybciej rozwijające się medium,dające nowe możliwości autorskiego przekazu.
Ćwiczenia praktyczne prowadzone są w atelier dzięki czemu uczniowie zdobywają praktyczną wiedzę i umiejętności potrzebne do dalszej nauki jak i ich świadomego wykorzystywania w życiu codziennym.
W pracowni komputerowej prowadzone są zajęcia w zakresie obróbki fotografii w programach graficznych.
Szkoła bierze udział w projekcie "Nowe horyzonty edukacji filmowej" ,który uzyskał patronat Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz rekomendację kilku wojewódzkich kuratorów oświaty. Popierają go również uznani reżyserzy i aktorzy.
Podstawy projektowania i kompozycji
Pracownia skupia
w sobie rozległą problematykę treści, zagadnień
z dziedziny projektowania. Uczniowie poznają podstawowe pojęcia
i różne środki plastyczne, które świadomie wykorzystują
w swoich pracach. Poznają zagadnienia związane
z barwą, perspektywą, światłem, bryłą, kompozycją, fakturą, liternictwem. Poprzez wykonywanie szeregu różnorodnych ćwiczeń uczniowie kształtują swoje umiejętności oraz rozwijają wyobraźnię. Formą zajęć są regularne rozmowy
z uczniem, konfrontacje
i omawianie powstałych pomysłów oraz samodzielna realizacja najlepszego projekty. Celem lekcji jest kształtowanie artystycznej tożsamości.
Pracownia rzeźby
Nauka rzeźby w Liceum Plastycznym trwa 4 lata. Pracownia kładzie nacisk na podstawy warsztatowe ale także
i teoretyczne w indywidualnym rozwoju każdego ucznia. Plan zajęć realizowany jest według ściśle określonych tematów zawartych w autorskim programie nauczania przedmiotu. Młodzież poznaje najważniejsze techniki rzeźbiarskie oraz podstawowe materiały takie jak: glina, glina ceramiczna, gips, drewno, kamień, brąz.
Głównym celem teoretycznym jest uzmysłowienie uczniom istoty trzeciego wymiaru, w sensie konkretnego myślenia przestrzennego, z uwzględnieniem podstawowych zagadnień rzeźby takich jak: prawda wobec materiału, równowaga i dynamika formy, asymetria, kontrast, ażur, faktura. Obok pojęć abstrakcyjnych równie ważna jest obserwacja natury, inspiracje formami organicznymi oraz podstawy anatomii.
Pracownia rysunku i malarstwa
Przedmiot rysunek
i malarstwo prowadzony jest przez cztery lata edukacji
w liceum plastycznym. Rysunek jest podstawą do wielu dziedzin artystycznych takich jak: rzeźba, fotografia, malarstwo, grafika warsztatowa, grafika komputerowa itp.
Różnicowane są techniki, narzędzia oraz stopień trudności stawianych problemów plastycznych. Uczeń zmaga się
z ćwiczeniami studyjnymi, półstudyjnymi,
z ćwiczeniami z obserwacji oraz
z wyobraźni. Szczególny nacisk kładzie się na zadania
z obserwacji. Jest to proces percepcyjny wyposażający uczniów
w wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy
z wyobraźnią.
Istotny jest samodzielny rozwój ucznia oraz nabywanie umiejętności interpretowania otaczającego nas świata. Bardzo duży nacisk kładziemy na indywidualne traktowanie każdego ucznia, rozwijanie różnych wrażliwości, skrajnych zainteresowań, tworzenie kultury oraz uczestniczenia
w wydarzeniach kulturalnych regionu
i nie tylko.
Reklama wizualna
Pracownia Reklamy Wizualnej obejmuje głównie zakres kształcenia w obrębie grafiki edytorskiej, poligrafii. Uczeń wykonuje zadania z zakresu liternictwa, ilustracji książkowej, projektowania plakatów, znaków firmowych i towarowych, wydawnictwa reklamowego. Projekty realizowane są za pomocą tradycyjnych technik jak i technik komputerowych.
Uczniowie uczą się analizy i syntezy w przedstawianiu komunikatów słownych i graficznych Celem nauki jest kształtowanie abstrakcyjnego myślenia, rozwijanie wyobraźni metaforycznej, świadomego posługiwania się znakiem, obrazem, literą. Zajęcia prowadzone są w formie zadań praktycznych realizowanych pod stała korektą nauczyciela.
Grafika komputerowa
Przedmiot przybliża techniczną wiedzę z zakresu grafiki bitmapowej oraz animacji 3D i motion graphics,pomaga rozwijać kreatywność, sprzyja eksperymentowaniu
i poszukiwaniu własnego języka artystycznego. Pole działań jest bardzo szerokie, co pomaga uczniom odkrywać ich predyspozycje i zainteresowania. Zajęcia polegają na pracy praktycznej. Uczniowie wykonują: plakaty, kalendarze, fotomontaże, animacje 3d, motion graphics, banery internetowe, tworzą trójwymiarowe modele, poznają zagadnienia dotyczące produkcji filmowej.
Do dyspozycji uczniów przeznaczona jest nowoczesna pracownia komputerowa. Pracujemy na najbardziej popularnych programach w tej branży: Adobe Photoshop, Autodesk 3D Max, Autodesk Mudbox, Adobe After Effects. Technologia ta jest powszechnie wykorzystywana przez agencje reklamowe i studia filmowe na całym świecie. Podczas zajęć uczniowie korzystają z umiejętności nabytych w innych przedmiotach artystycznych takich jak: rysunek i malarstwo, fotografia czy rzeźba i przekładają je na język grafiki komputerowej.
Grafika warsztatowa
Z pojęciem warsztatu spotykamy się praktycznie w każdej dziedzinie. Nie tylko sztuki, ale i życia. Bez wiedzy „jak” nigdy nie powstałoby „to”. Ale pracownia technik graficznych ma za zadanie zapoznać uczniów nie tylko z warsztatem graficznym-posługiwaniem się narzędziami graficznymi, prasą, zasadami druku i całą związaną z tym technologią, ale co najważniejsze zapoznać z grafiką warsztatową jako medium i płaszczyzną poszukiwań.
W pracowni technik graficznych poszukujemy syntezy, uproszczenia form, ale nie uproszczenia treści. Uczymy się myślenia dwuetapowego-z jednej strony praca nad matrycą, z drugiej efekt końcowy czyli odbitka. Wychodząc od podstawowych zadań
w klasie pierwszej i naukę podstaw warsztatu graficznego, uczymy się twórczo wykorzystywać naszą wiedzę
i umiejętności w następnych latach, by jak najbardziej świadomie posługiwać się grafiką jako medium.